پلی به جاودانگی

سفر به سوی بینهایت ، زندگی ادامه دارد....

پلی به جاودانگی

سفر به سوی بینهایت ، زندگی ادامه دارد....

بارش ( طوفان) فکری


با توجه به اینکه به لیمو جان  قول دادم که روش بارش فکری خودم رو بهش آموزش بدم، برای اینکه خیلی طول نکشه، این پست طولانی رو  توی مسافرت  دارم مینویسم. امیدوارم همه شما عزیزانی که این متن رو میخونید، این روش براتون مفید باشه و البته بخاطر طولانی بودن متن خسته نشید. 


 


گاهی تصمیم گیری برام سخت میشه، گاهی بهونه گیر میشم، گاهی نمیتونم از آن چه که درونم میگذره سر دربیارم، گاهی دلیل غم هامو نمیفههم گاهی اصلا نمیتونم با خودم کنار بیام. وقتی به این حال میرسم باید چکار کنم؟چطور خودمو بفهمم؟ چطور تشخیص بدم راهم کدومه؟ وقتی اون خانه ی دنج درون ، جای من نیست، آواره ترین میشم اما باید چکار کنم؟ چطور خودمو کمک کنم؟

خیلی وقت پیش، با روشی آشنا شدم که میتونه اون سیم قطع شده به درون رو دوباره وصل کنه.تا بشه باز با دل خودمون کنار بیاییم و دلیل خیلی از مسائل رو از درون خودمون کشف کنیم.میگن عالم به طور کل،جهان اکبر و انسان به عنوان اشرف مخلوقات جهان اصغره.پس جواب همه سوالات درون خود ماست، اما چطوری به جواب برسیم؟

*بارش فکری
این روش بر پایه پرو بال دادن به خلاقیت سرکوب شده ماست. این تکنیک برای گروه ها به خصوص گروه های شغلی طراحی شده، اما برای اشخاص هم کاربرد داره و خیلی تاثیر گذاره.در واقع سعی بر تولید ایده یا بیرون کشیدن ایده ها و اندیشه های پشت پرده ذهن ماست.اما روش انجام:


۰ یک دفتر یا برگه به همراه خودکار آماده کنید، اگر با تایپ کردن راحت ترید، تایپ کنید.


۰ بهتره جایی که هستید خلوت باشه و چیزی مزاحم اوقاتتون نشه.


۰ اول سوال مد نظرتون رو بالای برگه بنویسید.مثلا سوال شما میتونه این باشه:

دلیل آشفتگی های درونی من چیه؟
چطور میتونم تنبلی رو کنار بگذارم؟
علت تکرار مشکلات مشابه تو زندگیم چیه؟
چطور توی شغلم میتونم پیشرفت کنم؟
چطور میتونم پوزه فلانی رو به خاک بمالم؟
با توجه به شرایط من چطور میتونم به موفقیت های بیشتر برسم؟
علت اختلافات من چیه؟
چرا به شکل خاصی رفتار میکنم و ...

سوالات بیشماری وجود داره، چه مربوط به احساسات درونی باشه چه مربوط به امور عقلانی و بیرونی، در هر صورت ایده های فوق العاده ای از طریق بارش فکری بدست میاد.

۰ مرامنامه

اصل مهم توی این روش مرامنامه اونه.یعنی چی؟ از آن جایی که خلاقیت و ایده پردازی ما ها سرکوب شده، پس باید کاری کنیم که دوباره شکوفا بشه.بخاطر همین در حین جلسه بارش فکری این اصول رو رعایت میکنیم:

۰ هر ایده ای که به ذهنمون رسید رو روی برگه می‌نویسیم. ایده ها هر چقدر پیش پا افتاده، مسخره، خنده دار یا احمقانه هم باشه هیچ اشکالی نداره.شما باید همه رو بدون هیچ گونه " سانسوری " بنویسید. این جا شما میتونید از حس طنزی که دارید استفاده کرده و جلسه بارش فکری خوتون مهیج و شاد برگزار کنید.


۰ همان طور که سانسور کردن ممنوع هست، مسخره کردن، خندیدن تمسخرآمیز، سرکوفت زدن، بی ارزش شمردن ایده ها ، قضاوت کردن درباره خودتون و ایده هاتون، ارزیابی کردن، حرف های منفی زدن ممنوعه و نه تنها این کار رو نباید انجام بدین، بلکه برعکس، باید پر و بال خودتون رو آزاد بگذارین.


۰ ویرایش کردن ایده ها در حین ایده پردازی ممنوعه.اول ایده پردازی رو کامل انجام بدین، بعداً میتونید به ویرایش و تحلیل اون بپردازید.

دلیل این مسئله اینه که ما با سمت راست مغز ایده پردازی میکنیم و با سمت چپ تحلیل عقلانی. نمیتونیم همزمان از هردو استفاده کنیم.این دقیقاً همان روشیه که نویسندگان حرفه ای ازش استفاده میکنن.اگر علاقه مندید در این زمینه بیشتر بدونید: کتاب " با هر دو طرف مغزت بنویس" اثر خانم" هنریت کلاوسر" رو بخونید. از دیگر کتاب های معروف ایشون " بنویس تا اتفاق بیفتد ۱و۲" هست.پس در حین ایده پردازی از نیم کره راست بهره بگیرید و نرید سراغ نیمه چپ.


۰ ایده پردازی رو توی یک نشست ادامه بدید، تا جایی که احساس کنید دیگه ایده ای ندارید. زود دست از کار نکشید و صبورانه به حرف های درون خودتون گوش بسپارید.مثلا میتونید تعیین کنید که حداقل باید ۱۲ ایده رو بنویسید.


۰ نکته جالب اینه که معمولا جواب های خفن در آخرین ایده ها دیده پیشه.پس تا رسیدن به این حد لطفا به ایده پردازی ادامه بدید.


۰ بعد از پایان جلسه بارش فکری، نوبت به بررسی و تحلیل ایده ها میرسه. اینجا شما میتونید ایده خودتون رو تحلیل کنید و ببنید چه جواب های شگفت انگیزی به خودتون ارائه دادید ، این جا از نیم کره چپ استفاده میشه.تا الان هربار که از این روش استفاده کردم ، بی استثنا به جواب خیلی دقیقی رسیدم.پس امیدوارم شما هم استفاده کنید و به جواب های لازم برسید. یادتون باشه این روش فقط به این علت تا این حد کارآمد هست که ما فضای امنی برای درون خودمون آماده میکنیم و در این فضای امنه که ایده ها و حرف های درونی ما آشکار میشه پس در ابتدای جلسه چند لحظه وقت بگذارید و با خودتون خلوت کنید. خطاب به درون خودتون بگید که در امنیت کامله و درکش میکنید. بگید که به هیچ وجه اذیتش نمی‌کنید و قضاوت و تمسخری هم در کار نخواهد بود.سعی کنید شادی و طنز هم داشته باشید. اگر اعتماد درون خودتون رو جلب کنید، چیزهای شگفت انگیزی رو بهتون نشون میده.قویاً بهتون توصیه میکنم انجام بدین اگر سوالی هم داشتید خوشحال میشم کمک کنم.

نظرات 5 + ارسال نظر
لویی پنج‌شنبه 31 فروردین 1402 ساعت 14:27

سلام
در وبلاگ لیمو دیدم به این پست اشاره کردید.
ایده و راهکار جالبی می‌رسه، باید امتحانش کتم. با سپاس از شما

راستش در سال‌های اخیر گاهی فکر می‌کنم ای کاش موانع و مشکلات راهکارهای ساده‌تری داشتند! مثل قرصی بود که بدون عوارض جانبی وزن کم می‌شد! یا با خوردن قرص دیگه حافظه قوی می‌شد! و...

سلام
به بلاگم خیلی خوش آمدید
بله خیلی راهکار جالب و کاربردیه. اگر انجامش بدید حتما خوشتون میاد. معمولا جواب های با حالی داره که آدم به خودش میگه پس چرا این زودتر به ذهنم نرسیده بود
قرص که برای چنین مقاصدی نمیتونه وجود داشته باشه، اما بهترین راهکار اینه که کاری کنیم مشکلات کمتری برای خودمون " بتراشیم". شاید این طوری بارمون سبک تر باشه

لیمو دوشنبه 14 فروردین 1402 ساعت 09:50 https://lemonn.blogsky.com/

رها رها رها جانم!
من قبلا راجع بهش خونده بودم اما چقدر خوب و آسون توضیحش دادی و چه سوالهای خوبی هم نوشتی. خیلی مرسی
خیلی خیلی زیاد

لیمو جان
خوشحالم که خوشت اومده، حتما انجامش بده. واسه هر سوالی جواب های باحالی پیدا میکنه، پس تا میتونی ازش بپرس و جواب بگیر
میخواستم سوال های بیشتری بنویسم اما دیگه خیلی طولانی میشد. واسه سوال هاش هیچ محدودیتی نیست
خواهش میکنم خیلی زیاد

محمد رها پنج‌شنبه 10 فروردین 1402 ساعت 05:28 http://Ikhnatoon.blogfa.com

جالبه
همین الان یک مورد رو اینجا نوشتم و تست کردم. البته چون خیلی بدرد نمیخورد کاتش کردم و بردم تو کلیپ بورد. شاید ازونجا هم دیلیتش کنم.
مسافرت خوش بگذره

سلام
راستش باور نمیکنم که به درد شما نخورده باشه
تا جایی که میدونم شما شخص با سواد و آگاهی هستین، غیر ممکنه که ایده ای برای ایده پردازی نداشته باشید
حتما قوانین رو رعایت نکردین و با دیدگاه منفی عمل کردین
منفی ها رو کنار بگذارید و دوباره انجام بدین، تکنیک ها در خدمت ما هستن نه در مقابل ما
لطفا از رک بودنم نرنجید، چون براتون بهترین ها رو آرزو دارم.

ممنونم، واقعا داره خوش میگذرهایام به کام

رضوان چهارشنبه 9 فروردین 1402 ساعت 23:53 http://nachagh.blogsky.com

خیلی خوب بود.ممنون

خوش حالم که مد نظرتون قرار گرفته

جان دو چهارشنبه 9 فروردین 1402 ساعت 23:01 https://johndoe.blogsky.com/

سلام

اسم طوفان فکری و راه کارهاش رو زیاد شنیدم اما متاسفانه اصلا ازش استفاده نکردم در حالی که بیشترین نیاز رو هم به این طوفان فکری دارم و یکی دوبار هم خواستم انجام بدم بدون دفتر و ثبت بود و پرنده خیال به هرسو می رفت جز سمت اون چیزی که من می خواستم

سلام

جانی این روش خیلی مشهور و کارآمده، فقط کافیه قوانینش رعایت بشه. شما یه هنرمندی، ایده و خلاقیت خیلی خوبی داری،این تکنیک خیلی به دردت میخوره.میتونی برای ایده پردازی داستان ها
ازش استفاده کنی.فقط به بی حوصلگی غلبه کن و انجامش بده.
قلقش دستت بیاد، آسون و مهیج میشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد